Wednesday, July 12, 2006

Even napraten

Ik heb twee wedstrijden gezien. Carianne geen. Op een terras aan het strand. Twee keer Duitsland. Niet onaardig. Thuis hadden we alleen met een speciaal kabelabonnement kunnen kijken. Dat was ons de 60 Euro niet waard. Het gros van de wedstrijden werd in Hong Kong-tijd ver na middernacht gespeeld.

Het WK is niet helemaal ons voorbij gegaan. Zo hebben we beiden een heus WK-team gemanaged. Nou ja, Carianne één, en ik twee. En ja, Carianne deed dat een stuk beter dan ik. Het maakte nog maar eens duidelijk dat Carianne meer verstand van voetbal heeft. Ik weet meer van het trappen tegen een bal. Dat wordt nog wel eens door elkaar gehaald. Vooral door de buitenwacht.

De Brief naar Nature over het nemen van strafschoppen (zie Vliegende keep, april 2006) kwam per kerende post terug. We hebben er meteen een Brief naar Science –na Nature het meest overschatte wetenschappelijke tijdschrift- van gemaakt. En verdomd, daar hebben ze er serieus naar gekeken. Ze waren enthousiast, maar vonden de statistiek niet helemaal betrouwbaar. Met een verdubbeling van het aantal proefpersonen hebben we dat probleem verholpen, maar Science doet niet aan een tweede kans. Het artikel ligt nu bij Psychological Science, ook zeer gerenommeerd. Afwachten maar weer. Nee, dan had mijn Brief naar Het Parool meer succes. Al bijna tien jaar probeer ik het verhaal te slijten dat Duitsland echt niet uitzonderlijk vaak in de laatste minuten scoort. Dat dat een mythe is, en dat Nederland wat dat betreft misschien wel gevaarlijker is, op het WK tenminste. Kennelijk was het nu wel interessant.

Maar de buitenwacht dus. Journalisten. Ik heb een aantal artikelen over het stoppen en schieten van strafschoppen achter mijn naam staan, en rond een wereldkampioenschap zijn er altijd wel journalisten die daar meer over willen weten. Zo ook dit jaar. Er was belangstelling van Scotland on Sunday en de Daily Telegraph. Het stuk in de Daily Telegraph leidde zelfs tot een aantal nachtelijke e-mails van de BBC met een verzoek voor een, vermoed ik, radio-interview. Ik lag lekker te slapen –gelukkig. Een dag later vonden ze het al niet meer interessant. Morgen praat ik met Nummer 14 over linkspoten in het voetbal. Zijn ze echt beter? Maar het mooiste, of eigenlijk het meest hilarische was een stuk dat verscheen in het Argentijnse Noticias. Volgens de journalist het grootste weekblad in Argentië. Ik denk een soort mix van Elsevier Magazine en Nieuwe Revu. Deze man had zelfs belangstelling voor de mens achter de onderzoeker. Op verzoek heb ik een pasfoto gestuurd, en in een onbewaakt ogenblik ook het adres van deze weblog gegeven. Het resultaat zie je hieronder.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home