Tuesday, July 11, 2006

Beeldvervuiling?

Ooit gehoord van wethouder Ton Hooijmaijers? Deze ietwat naïeve VVD-politicus ("beter een Ton in de kamer dan een Fortuyn in de lucht") dacht eigenhandig de uithangborden met reclame van de gevels aan het Damrak te kunnen verwijderen. Dat was met het trouwen van Willem van Buren. Hooijmaijers had er een hoogwerker voor ingehuurd. In Hong Kong zou niemand zo’n actie kunnen begrijpen. Het zou ook onbegonnen werk zijn. Elke winkelstraat hier hangt barstensvol reclameborden. Boven de winkelpuien is het een ware jungle, elke open plek wordt gebruikt. De meeste Hongkongnezen zullen de uithangborden als verfraaiing van de stad beschouwen, of minimaal als een verlevendiging van het straatbeeld.

Reclame is niet alleen kenmerkend voor het straatbeeld, maar ook voor de skyline van Hong Kong, vooral ’s avonds. De meeste torens zijn geadopteerd door een multinational, die er levensgrote beeldreclame op geplaatst hebben. Zo staat er Philips boven op de Immigration Tower. In de bekende blauwe letters; een beetje saai maar wel degelijk. Nu wil Philips technologisch voorop lopen, ook met beeldreclame. En dus zijn de oude neon lichtbakken vervangen door LEDs (light emmitting diodes). Negen meter hoog en achtenveertig meter breed. Volgens de krant is dat zo groot als een olympisch zwembad. De LED’s slurpen twintig procent minder energie dan neon.

Bij de ‘opening’ vorige week, was een hoge ambtenaar aanwezig. Hij zei het volgende; We are very impressed by the long-term commitment and contribution made by Philips to Hong Kong. In inaugurating Hong Kong's largest LED sign, Philips not only adds light and colour to Hong Kong's nightscape, but also sets an excellent example in promoting technological progress, cost savings and environmental friendliness.

A là Hooijmaijers zou je kunnen overwegen om de beeldreclame uit te zetten. Maar we hebben het over Hong Kong, niet Amsterdam.

[bron foto Philips: Pompidon www.flickr.com]

0 Comments:

Post a Comment

<< Home