Monday, September 26, 2005

Glue, glue, glue is all we do

Glue, glue, glue is all we do,’ waren de aanmoedigende woorden van de klasseassistent in de groep van Sofie. Een ochtendje handen uit de mouwen op school is altijd leuk. In de groep van Marijke ben ik vooral met kinderen in de weer. Op de school van Sofie ben ik vanochtend aan het werk gezet om de naschoolse werktijd van de juffen te beperken. Ik heb opdrachten in boeken geplakt en materiaal voor de tekenles voorbereid. Meer dan twee uur ben ik met de plakkwast in de weer geweest. Marijke heeft me geholpen. Vanwege de Tyfoonwaarschuwing T3 was haar school gesloten. Tussen het plakken door heb ik een indruk kunnen krijgen van de school. In tegenstelling tot de buurklas, waar ik ook goed zicht op had, is de klas van Sofie tamelijk gedisciplineerd. De juf is heel rustig en lijkt de groep goed onder controle te hebben. De kinderen doen hun opdrachten en hebben plezier.Ik heb nu ook het veelbesproken magic board in werking kunnen zien. Op een groot white board wordt het beeldscherm van een computer geprojecteerd. De kinderen kunnen er filmpjes op zien en klassikaal educatieve spelletjes op spelen. Alle dertig klassen zijn met deze peperdure technologie uitgerust.

Het magic board is niet de enige buitensporigheid op Kennedy School. De lonen van de leerkrachten zijn het in veel grotere mate. Het gemiddelde jaarsalaris op deze school was vorig jaar zo’n 950.000 hkdollar, ongeveer 95.000 euro. Zelfs binnen de standaard van de internationale scholen in Hong Kong is dat erg hoog. Het inkomensverschil tussen de leerkrachten is enorm. De salarissen bedragen tussen de 500.000 en 1.5 miljoen hkdollar. De leerkrachten met het hoogste inkomen hebben veel ervaring en veel belangrijker, hebben zich in de uitbundige jaren negentig verbonden aan de school. Zij verdienen niet alleen een zeer goed inkomen, ze krijgen een genereuze tegemoetkoming in de huur- en woonkosten, in schoolgeld voor hun kinderen, en kunnen een maal per jaar op kosten van de school terug naar hun vaderland reizen. Alle leerkrachten ontvangen iedere twee jaar een gratuity van 25%. Ze krijgen met andere woorden iedere vier jaar een jaarinkomen cadeau. Onder druk van de regering, die bijna een kwart van de schooluitgaven voor zijn rekening neemt, hangt de leerkrachten een salariskorting van 10% boven het hoofd. De school legt de vergoedingen aan banden. Tot grote verontwaardiging van de meeste Hongkongnezen bereiden de leerkrachten protesten voor tegen de dreigende afbreuk van hun luxe leventje.

'Glue, glue, glue is all we do'. Wat had ik nou eigenlijk kunnen vangen voor die paar uurtjes plakken?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home