Friday, November 04, 2005

Kijken Chinezen nou anders of niet?

Hoe zat het ook alweer (zie Chinezen kijken anders)?. Het idee was dat kijkende Chinezen meer rekening houden met de omgeving van een voorwerp dan Europeanen en Amerikanen doen. Als dat waar is, dan moeten Chinezen meer beïnvloed worden door visuele illusies. Neem bijvoorbeeld de Judd illusie, een lijn met twee pijlen die in dezelfde richting wijzen. Het lijkt alsof de lijn een klein eindje verschoven is tegen de richting van de pijlpunten. Het rode stipje in het midden van de lijn zie je ietsie uit het midden van de lijn. Hoe meer je bij het kijken naar de lijn rekening houdt met de pijlpunten, des te verder uit het midden je het rode stipje ziet. Bij tien Hong Kongnezen en tien expats heb ik de grootte van dit illusionaire effect bepaald. En wat blijkt? Chinezen worden meer beïnvloed door de illusie.
Dus Chinezen kijken echt anders? Nou, misschien. Ik heb ook het andere experimentje gedaan met de Müller-Lyer illusie waar niet de positie, maar de grootte van de lijn door de pijlpunten beïnvloed wordt (zie plaatje en tekst in Chinezen kijken anders). En daar vind ik een robuust effect van de illusie, maar geen verschillen tussen Chinezen en westerlingen. Waarom de uitkomsten van de twee onderzoekjes verschillen? Ik weet het niet. Is het omdat de één een positie en de ander een grootte-illusie is? Ik denk er over na, misschien heeft iemand een idee? Wordt vervolgd...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home