Thursday, January 12, 2006

Zegels plakken

Bekend met het doosje vol Douwe Egbertspunten in de keukenla en de vellen Esso en Shell spaarpunten in het dashboardkastje? Ik heb altijd gedacht dat het verzamelen van koffiebonnen, supermarktstickers en bezinespaarpunten typisch Nederlands was. Wie is er nu zo gek om maandenlang zorgvuldig bonnetjes en stickers te bewaren om uiteindelijk iets overbodigs uit te zoeken uit de catalogus met nutteloze dingen?

Heel Hong Kong is zo gek. John en ik doen tegenwoordig goed mee. Ik spaar supermarktzegels. Ik krijg er eentje voor iedere 50 HKdollar besteed in de ParknShop. Ik heb al een grillpan voor weinig geld aangeschaft en plak nu lustig verder voor gratis kommen, kopjes en borden van Arzberg (100% made in Germany). Kopjes en kommen hebben hier een korte levensduur, dus een voorraadje kan geen kwaad. John laat stempels zetten voor een gratis kop koffie bij de Pacific Coffee Company en een gratis ijsje bij XTC on Ice. Het is de moeite waard, laten we maar zeggen.

Er is nog meer te halen. Vooral de creditcard blijkt een rijke bron. In winkels met speciale acties krijgt John korting op zijn aankopen als hij met zijn HSBC-creditcard betaalt. Iedere betaling levert hem ook nog spaarpunten op. Daarmee kan hij hebbedingetjes uitzoeken uit zo’n catalogus met nutteloze dingen, of hij kan de punten omzetten in geld of airmiles. Na drie creditcardbetalingen boven de 500 Hkdollar maakt hij bovendien kans op een geldprijs in een lucky draw. Natuurlijk pakt John snel de telefoon om zijn geluk te beproeven als hij zijn limiet weer heeft gehaald. 120 HKdollar heeft het hem al opgeleverd.

In Nederland eindigden mijn bonnetjes- en stickersverzamelingen meestal in de prullenbak. Ik moest te lang sparen voor ik een beloning in ontvangst kon nemen. Hier maak ik vrolijk gebruik van de kortlopende acties. Tenminste, wanneer ik er zinnige dingen mee kan verdienen. Nog meer dan van de grote voordelen, geniet ik van de verontruste reacties van verkopers en kassameisjes wanneer ik een gratis aanbod afwijs. In de ogen van Hongkongnezen is bonnen sparen, punten plakken en koopjes jagen een huishoudelijke plicht. Mensen die aanbiedingen laten liggen, die zijn gek.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home